Újra megrendezésre kerül a VinCE Budapest Vine Show, immár ötödik alkalommal. A rendezvény február 28-tól március 2-ig tart. Amiért ott a helyem, az a Coffee Passion. A február 28-án Budapesten vendégszereplő André Hoinkis – aki a Douwe Egberts vezető kávészakértője – ad elő olyan távoli kávétermő régiókat mutatva majd be, mint az indiai Malabar-part és a kolumbiai Huila régió és Etiópia.

Külön érdekesség, hogy a kávékat rendhagyó módon borospohárból kóstolhatjuk, sőt, egzotikus terroir borokkal is összekóstolhatóak lesznek.

Az előadás(ok) a „Slow Food” jegyében zajlanak. A „Slow Food” jelenség jelentése, hogy az egyszerű és gyors megoldások helyett az olyan étel és ital lesz a sikk, amit lassan, saját kézzel készítünk. Ez a trend gyűrűzik be a kávékészítésbe is, gondoljunk csak a hidegen csepegtetett kávékra, melyek minél lassabban készülnek, annál finomabbak, vagy a lassú kotyogókra.

André Hoinkis ezekről a trendekről is bővebben fog előadni a Show-n. „Ha kíváncsiak vagyunk a kávé trendekre, tartsuk a szemünket az amerikaiakon és a skandinávokon!” – mondja, és szerinte kizárólag a minőségnek van jövője. Utóbbival egyetértek, azonban a „amerikaiak-skandinávok” megjegyzésével nem. Nyugodtan körbe lehet nézni Európa Skandináviától különböző területein is, ha már kávétrendekről beszélünk, bár nyilván itt csak az elkészítés módjáról van szó. A termelés továbbra sem a földrészünk sajátossága.

Természetesen nem ez lesz a Show fő attrakciója, de számomra jelentős. Azért a borkóstolást sem fogom kihagyni. Végezetül hadd másoljam ide az idei kávétrendek hivatalos leírását:

Kávé trendek 2014-ben

  • Beköszönt a szemes kávék fénykora. Érezhető trend, hogy a termelői vagy biopiacok mintájára a fogyasztók szeretnék pontosan tudni, honnan, mi és hogyan kerül a poharukba. Míg az Egyesült Államokban már házhoz szállítják az adott farmertől vagy adott birtokról származó specialty kávékat, addig a felelős gazdálkodás jegyében termelt, pl. UTZ vagy Fairtrade logós szemes kávékat már a hazai szupermarketekben is megtaláljuk.
  • Lokál vs globál. A több ország, sőt, akár több kontinens kávéiból kreált keverékek (blendek) továbbra is népszerűek, hiszen az eltérő termőhelyek és keverési arányok alkalmazásával kedvenc márkánk évről-évre ugyanazt az ízprofilt mutatja. Azonban egyre többen ismerkednek a területszelektált (single origin) kávékkal is, amelyek képesek megmutatni az adott termőhely „terroir jegyeit”, egyedi aromáit – épp mint egy finom bor. Míg a híres jamaicai Blue Mountainből szinte lehetetlen itthon kellően friss szállítmányt beszerezni, egy guatemalai vagy épp indiai Malabar-parti kávéért már nem kell szaküzletbe mennünk.
  • Do it yourself.  A legerősebb trend, hogy az igényes fogyasztók búcsút mondanak az egyetlen gombnyomásra típusú megoldásoknak és időt, energiát nem spórolva szó szerint a kezükbe veszik az irányítást. Maguk őrlik a szemes kávét, hogy friss aromákat kapjanak, sőt, a legextrémebb trendkövetők attól sem riadnak vissza, hogy sok-sok órányi kísérletezést és komoly összegeket invesztáljanak a házi pörkölésbe. Egyesek szerint  erre bizonyos típusú pattogatott kukorica készítő masinák is alkalmasak, azonban a kellő szakértelem hiányában a végeredmény erősen kérdéses.
  • Egyszerű eszközök szofisztikált külsővel. Egyre népszerűbbek a hagyományos kotyogós vagy presszókávéfőző alternatívái, például a kávéfőzés filterrel, aeropress és french press eszközökkel, szifonnal (lombikkal), más csepegtetős vagy pumpás eszközökkel. A manuális eszközök mellett ugyanakkor a technikai vívmányok is forradalmasítják a kávézást, például a designos Ratio vagy a minimalista Acaica eszközök és a modern, érintőképernyős kávédarálók.
  • Természetes ízek, egészségtudatosság. A cukor és tej a gourmet kávéfogyasztók mumusa, ráadásul az ő táborukat erősítik az egészségtudatos fogyasztók is, akik egyre szívesebben váltanak szójatejre és lemondanak a felesleges cukorról. A mínusz kalóriákon túl így nagyobb ízélményt is kapnak, sőt, egyesek már borhoz hasonlóan magabiztosan elemzik a kávék illat- és ízjegyeit. Divat lett a szintén borvilágból ismert aromakorong is, amivel könnyebb beazonosítani a virágos, gyümölcsös, fűszeres, pörkölt magos vagy épp csokoládés jegyeket. A legfinomabb aromájú kávék között a Kopi Luwak (a cibetmacska emésztőrendszerén áthaladó drága vietnámi kávé) már 2013-ban sem volt menő, de a Sensient Flavours aromagyártó világvállalat szerint annál inkább divatosnak számítanak majd a gyömbéres szilva, éretlen kókusz vagy épp rebarbara aromájú italok.

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .